Podcasting. Tot ce trebuie sa stii ca sa iti incepi propria emisiune

Inceputurile sunt de multe ori intimidante, asa ca am filtrat pentru voi experienta noastra ca podcasteri si va oferim acest ghid, ca sa va dam incredere


Ideea cu Podcastul nu e noua, e doar noua pentru noi. Vali a avut propria lui emisiune la radio acum ceva timp, cand punea muzica sub pseudonimul DJ Vali, asa ca acum stiti de la ce vine acel "DJV" pe care il foloseste la numerele de inmatriculare. Pentru mine partea de radio a fost mereu interesanta, asa ca am profitat de platitudinea pandemica a auto-izolarii extreme si ne-am legat pasiunea pentru sunet intr-un podcast. A fost o decizie oarecum spontana, pe care n-am cantarit-o excesiv si cred ca asta e si prima lectie daca va trece prin minte ideea unui podcast: nu va ganditi prea mult si dati-i drumul! In cele ce urmeaza am sa despic putin firul in patru, ca sa fie limpede. Sau mai putin tulbure macar.


“Vrei sa spui ceva interesant si crezi ca lumea ar putea sa rezoneze cu ce vrei tu sa impartasesti? Atunci da-i bice! Nu sta prea mult pe ganduri si nu vei regreta.”

Stiu ca e usor sa te pierzi in multitudinea de informatii referitoare la cum sa inregistrezi, ce scule sa folosesti si in ce mediu sa iti "arunci" podcastul, asa ca o sa incerc sa elaborez o lista logica sunt pasii esentiali si ce anume functioneaza pentru noi.


1. Definitie. Cum functioneaza un podcast?


Inainte de toate, trebuie sa explic cum definim un podcast. E o inregistrare episodica pe care tu o "urci" pe un site de hosting, de unde ea este distribuita.


"Nu iti trimiti fisierele nici la Apple si nici nu le tii pe calculator, ci le "urci" pe un site specializat pentru podcasting. De acolo Apple, Google, Spotify, si toti ceilalti iti vor indexea emisiunea si o vor raspandi pe retelele lor.

2. Inceputuri. Despre incredere si calitate


Traim intr-o epoca in care oamenii sunt liberi sa isi impartaseasca mesajele cu lumea larga. Discutia despre daca asta e bine sau rau e lunga, dar nu schimba situatia: oricine poate "posta" orice, oriunde. Si multi profita de asta la maxim. Altii doar "consuma content", cum zic oamenii care analizeaza lucrurile astea. Daca ai ceva de spus si crezi ca poti sa aduci valoare intr-un anumit domeniu, atunci podcast-ul e o idee buna. Mai ales pentru ca poti lucra la cum "se aude" mai usor decat la "cum se vede". O sa scriu ceva si despre podcast vs. vlog vs. blog in curand, asa ca nu uitati sa reveniti pe pagina noastra, dar deocamdata haideti sa ne ocupam de ceea ce "se aude".


Foloseste-ti reteaua de cunostinte pentru a aduce invitati interesanti si pentru a dezbate lucruri care sa tina oamenii conecatati la emisiune, dar asta deja vine de la sine daca esti multumit de ceea ce faci.

Primul lucru care te poate opri din a-ti pune "pe picioare" un podcast e lipsa de incredere. "Daca se aude prost?" sau "daca rade lumea de mine?" iar, mai nou: "daca-mi "iau" hate"? (iar asta ultima nu-mi place, dar o tot aud recent) sunt intrebari firesti. Si asa trebuie sa le si tratam. Daca ceea ce spui e interesant si sunetul e ok, e foarte putin probabil sa fie neplacut urechii. Apoi... haters gonna hate, dar nu pentru ei faci podcast-ul, ci pentru cei cu care rezonezi si pentru care poti face ceva pozitiv. Creezi, nu distrugi, iar asta va fi mereu primit bine, asa ca alege un subiect pe care il stapanesti si in care stii ca poti sa aduci un plus.



3. Gata, o facem! Care sunt primii pasi?


Ca sa fim limpezi, toti creatorii care au succes onlie petrec mult timp si depun multa energie pentru a dezvolta material interesant. De al Tik-Tok la Instagram si pana la Facebook si Youtube, totul e realizat profesionist. A trecut vremea cand te filmai cu telefonul si postai pe Facebook. De acum, daca vrei sa faci ceva coerent, trebuie sa investesti timp si bani in produsul final.


  • Subiect, titlu si grafica.

Noi am ales o tema de la curse. "Atacul tarziu" e o tehnica de abordare a unui viraj, dar merge bine si ca element singular pentru cei din afara "nisei" curselor auto.

Am ales apoi o paleta de culori si l-am rugat pe specialistul nostru grafician (FJ) sa ne faca un logo si o coperta pentru emisiune. N-a durat mult si daca nu ai un prieten grafician poti sa te descurci singur cu un font gratis de pe net sau niste poze gratuite, de pe site-uri care nu fac referire la copyright. E bine sa nu "imprumuti" nimic care necesita aprobare pentru ca nu vrei sa ai discutii ulterior.



  • hosting. planuri si variante

Aici am cantarit putin (mai mult) variantele. E important sa "urci" emisiunea pe un site specializat pentru ca pagina respectiva iti da un feed RSS care e preluat intr-un mod semi-automatizat de Google Podcasts, Apple Podcasts, Spotify si altii de care nici eu nu auzisem.

Noi am ales simplecast.com ca site de hosting pentru ca:

  1. cum ii spune si numele, e mura-n gura. Totul se face rapid si aproape fara efort. Am avut la un moment dat o nelamurire si le-am trimis un mail. Mi-a raspuns un tip in 30 de minute si mi-a rezolvat orice nelamurire. Easy-peasy.

  2. e departe de a fi cel mai scump hosting de pe piata si cu toate astea branduri puternice il folosesc pentru a-si face publice emisiunie. E vorba despre unii ca Facebook, Twitter, Nike sau Kickstarter. Asa ca... da!

  3. au unelte de analiza foarte "la indemana", poti programa aparitia episoadelor si se integreaza hiper-coerent cu google ca motor de cautare.

Astea fiind spuse, va sfatuiesc sa va uitati de jur-imprejur si sa faceti o analiza. Cel mai mare site de hosting e buzzsprout (lider de piata, chiar), care au si o librarie mare online plina de sfaturi si idei.

  • distributie

Odata ce ai inregistrat cateva episoade (e o idee buna sa iti faci o "arhiva" de episoade pe care apoi sa le transmiti la intervale regulate), poti sa distribui show-ul la Apple Podcasts, Google Podcasts, Spotify si asa mai departe.

Sistemul e simplu si simplecast (si presupun ca si celelalte site-uri de hosting) te ajuta sa faci treaba asta. Trebuie doar sa iei cod-ul RSS pe care ei ti-l dau si sa ii dai "submit" la Apple si Spotify. Google in schimb indexeaza podcast-ul automat. Deh, sunt Google... se ocupa cu gasit chestii. La Apple a durat foarte putin pana cand show-ul a fost facut public (vreo 2 zile), iar cel mai mult a durat la Spotify... vreo 10 zile, cred.

  • share - share - share

Aici depinde de reteaua ta personala. Cel mai bine e sa ai o pagina de facebook, un site (eventual sa integrezi player-ul de la site-ul tau de podcast hosting in site - cum avem noi), si asa mai departe. Bazeaza-te si pe invitati: ei vor da share mai avid decat tine. Am avut un singur invitat care ne-a cam dezamagit la capitolul asta (nu dau nume), dar majoritatea sunt foarte de treaba si te ajuta ajutandu-se pe ei.

In concluzie, procesul de realizare al unui podcast e simplu: inregistrezi, editezi ce ai inregistrat, urci totul pe site-ul de hosting si apoi dai share.

O sa intru in detaliu pe partea tehnica asa ca urmeaza niste articole despre microfoane, mixere si alte cele. De asemenea, discutam despre productie, post-productie si planning. Stati aproape si ca de obicei, intrebarile sau discutiile sunt bine-venite pe pagina de facebook Atac Tarziu.

8 afișare

Newsletter-ul Atac Târziu

  • YouTube
  • Facebook
  • Instagram
  • Google Podcasts